Vækstplan skal løfte dansk turisme
Regeringen har netop lanceret ny vækstplanen for dansk turisme.
Vækstplanen indeholder 23 konkrete initiativer, som skal styrke det
danske turismeprodukt og tiltrække flere turister til landet.

Med en ny vækstplan vil regeringen styrke
kystturismen og skabe bedre adgang til naturen i yderområderne.
Foto: Christina Capetillo
Kvalitetsløft på vej
Danmark har et stort turismeerhverv, der omsætter for ca. 82 mia.
kr. årligt og skaber ca. 120.000 fuldtidsstillinger. Hovedparten
ligger i landets yderområder, hvor netop turisme spiller en
afgørende rolle for mange små samfund. Men væksten i dansk turisme
er i de senere år gået i stå i yderområderne - for mens København
har oplevet fremgang i turismen, er der et fald i resten af
landet.
"Kystturismen omsætter for mere end 50 mia. kr., og selv små
forbedringer vil betyder rigtigt meget især i yderområderne. Det
kræver, at vi arbejder målrettet med at forbedre kvalitet, for
turister vil gerne betale for kvalitet. Derfor sætter regeringen nu
målrettet ind på at løfte kystturismen," siger minister for by,
bolig og landdistrikter Carsten Hansen i en pressemeddelelse.
Bedre adgang til naturen
Regeringen vil med vækstplanen skabe vækst og arbejdspladser i
dansk turisme ved at udnytte og synliggøre de danske
styrkepositioner og skabe en mere effektiv turismefremmeindsats.
Målet er at opnå de samme vækstrater, som man forventer i de andre
europæiske lande.
Planen omfatter en undersøgelse af muligheden for at give endnu
bedre adgang til naturen ved at bygge udkigsposter og mindre
bygninger, som man har stor succes med i Norge. Derudover ønsker
regeringen, at administrationen af planloven skal give mulighed for
nye vækstorienterede udviklings- og anlægsprojekter.
Regeringen vil derfor som led i opfølgningen på
Produktivitetskommissionen udarbejde en analyse af planlovens
effekter bl.a. på turismeområdet. Derudover vil Dialogforum
undersøge, om der er yderligere problemer og barrierer i
planlægningen på turismeområdet.
Fire indsatsområder
Vækstplanens initiativer fordeler sig over fire
indsatsområder:
- Dansk turisme skal være kvalitetsturisme
- Væksten i storby- og erhvervsturismen skal øges
- Kyst- og naturturismen skal udvikles
- Bedre organisering af turismefremmeindsatsen